Tuesday 20 May 2008

80%

yesterday, i mean.. kelmarin.. saya ber-chatting (i dunno wat chat is in BM) bersama ibu saya yang tercinta. Dan beliau telah berkongsi sesuatu yang istimewa bersamaku.
"the 80% principle of Life"

yes, that. eh silap. ye benar itu lah. (erkk ok Bu, jgn marah aku eh~ im tryin' hard here..isk)

Sebenarnya perkara ini diungkit kerana beliau 'rasa' anak beliau (yours truly ler) telah berbelanja dengan banyak sejak kebelakangan ini (well most certainly not!).

Maka dengan itu, beliau menasihati saya, dengan berkongsi satu prinsip yang dia pegang sejak dahulu lagi, iaitu "the 80% principle of Life" (translate sendiri, x reti aku).

contohnya,
“spend 80% of what you earn. save 20 % future and as you earn your 20% will accumulate into prosperity”

yang bermaksud, kalau anda menerima RM1000 dari JPA setiap bulan, gunakan hanya RM800 dan simpan selebihnya untuk kegunaan masa hadapan. Dan 20% ini akan menjadi amat berguna jika kita berhadapan dengan 'emergency' contohnya dari segi perbelanjaan untuk operation (argh susahnya!! wat im tryin to say is it'll be useful for emergencies such as during medical emergency, like for example to pay for operations and so on. cuz we dunno when we might need it)


“love everyone in ur life 80%. keep the rest of 20% 2 urself, in case they betray u, u will not b totally devastated, in case they die on u, u won't b totally saddened”

ini boleh dikatakan menarik. memang benar apa yang telah dikatakan oleh ibu ku ini. 20% itu amat penting. (translate sendiri, yang ni susah sikit nak terang dalam BM)
Kalau dari segi ibadah macam mana pula?

sekarang, kita hidup mostly kerana study atau kerja. dan kita hanya menyumbangkan sedikit masa untuk matlamat utama hidup kita ini, iaitu KERANA ALLAH.

seperti apa yang telah dikatakan oleh ibuku, "ibadat ni bukan solat je. kerja pun ibadat juga. everything we do as long as kerana Allah is ibadat. even klong dok belajar now pun ibadat. janji jgn main2, x menyalahi hukum tuhan n dunia, tekun, jaga tingkah laku."

Apa-apa yang kita buat, jika diniatkan kerana ALLAH, insya Allah kita akan mendapat pahala dan keredhaan dariNya. Wallahu ta3ala a3lam~

"Syurga berada di bawah tapak kaki ibu" and thats my mom : )

amacam BM aku? B-) not bad right??

13 comments:

N.S.M said...

"Syurga berada di bawah tapak kaki ibu"
BERADA tu yg x thn tuh. hahahahahah~
so skema la mek yam~
neway, love ur mum's principle!

“love everyone in ur life 80%. keep the rest of 20% 2 urself, in case they betray u, u will not b totally devastated, in case they die on u, u won't b totally saddened”

this is so sweet and sad! 'in case they die on u, u wont b totally saddened' T_T ---- tringat a story in which the 80 years old grandma sedih when her hubby mati. its like- what shud i do now that ur gone? her love n life revolved around him that when he died, she's just soooooo lost and clueless. and she still msk kuih yg hubby die ske evryday evnthou xde sape mkn. uwaaaaaa~

ape aku ngarut nie? (+_+)

1 more thing- bhsa yg anda gunakn in dis post merosakkn bhsa mlyu. haha. (not dat i'm better,btw) :P

N.S.M said...

rase cam nk update blog lak after reading your post. rindu kt fs blog tuh. haha~ later gater~

mir.i.am said...

T_T
wataheck. y do u put it in such a dramatic way??
are u thinking of getting married? awwwwwwww.
hahaha ok ok~ i'll try to improve my BM~ :D
SHUKRIA!

N.S.M said...

mir! mir! mir! benciiiiiiiiiiiii~~~
aku br tulis komen tok ko~~
pnjg gile2~
tp suddnly x prsn tenet K.O.
pstu ilaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang!!!!!!
aku xmo type blk daaaaaaa~
benci~~~~~~~~~~~~~~~`
(T_T)

mir.i.am said...

aint my fault.. lalala~
mesti ko kutuk aku..
bak kata justin timberlake, "what goes around comes around"
miahahaha~

N.S.M said...

wahahahaha~
u wont know dat 4 sure now will u?
anyway,
i dream of u last nite.
well, not u laa
but ur blog.
in which u dedicated a whole new loongggg post declaring ur undying love 4 me.
its a nightmare.
serius.

mir.i.am said...

argh!!!!!
ur freakin me out!!!!
wei asal x g gym smlm!! aku tau ar aku ade, tp xyah ar takut dgn aku sbb mimpi ko yg xkn menjadi kenyataan tu..!!!
seram T_T

N.S.M said...

hahahahah~
nie mesti iman cite nie ekk?
saje je aku ckp cmtu.
xdenye aku tkut jmpe hang.
it was my turn 2 cook la smlm.
xde mood nk p gym.
nxt time ne~

Farah Nazneen said...

hahaha...[gelak dulu bc komen2 cak n mir nih]

anyways, those are really useful advices! seriously...I can think of that money thing. But about that love thing, memang eye-opener.

so, your BM ye kak? I think you need to start memorizing the DBP Kamus right-away. Haha~

mir.i.am said...

hahahahhahaha.
those memorizing BM stuffs are over la akak. its time for medic! huhu~
eye-opener?? ecececece ade pape ke kak naneeeeen.. hik3

Farah Nazneen said...

do I really have to explain myself? Haha...

trus tuka topik.

Mir, nak OTH season 5!!!!

~*Nurul Fitrah*~ said...

menarik2..
aku slalu ingt cikgu faridah cite pasal this 80% thingy..psl dia n suami dia..hehehe
miry..miss you!

mir.i.am said...

ha ye ke?!?! eh x ni bkn cikgu faridah.ni cikgu suriyati. heeee~
fitty!! miss u too fruity!!!