Thursday 9 April 2009

someone once told me..

you can never make a change if you go around "takleh buat ni! takleh buat tu!"
UNLESS..
you say it nicely and in an appropriate and polite way..

contoh eh..

scene A
"siti!! ko jangan wat menda tu!! haram la!! kau tak menda tu haram!! apsal ko buat lagi!!" (dgn tone yang sgt marah)

scene B
"siti.. you're my dearest fren~ and aku rs kau pon tau kan kapel tu xde baiknye.. pape aku cakap ni kau ble tolak or terima~ and aku takleh nak paksa kau sbb sape la aku ni kan~ i'm not ur mom or ur dad..but i'm your friend.. and i'm saying this because i care about you.. and aku tamo tengok ko menyesal 1 hari nnti~" (dgn tone yang sangat lembut)

you might make a change there.
rather than scolding and fighting and eventually that person will start talking behind the 'other' person's back (mengumpat yang dosa nye lebih teruk dari makan daging sedara sndiri)..

response scene A
"wei ko tau x..housemate aku tu.. siot tol.. ade ke dia cakap kat aku yang menda tu haram bla3. ade ke fatwa cakap menda tu haram?? bodo tol la dia tu.. sape dia nak cakap camtu kat aku? dia ingat dia tu mak aku ke?" (sambil mengata sambil bertambah dosanye)


response scene B
"hurm.. aku rs.. betul jugak ape yg dia cakap tu.. mmg betul menda tu xde baiknye.."

jom try nasihat dgn cara yg betol n berhikmah~
and terimalah nasihat orang tu kalau kita sendiri tau apa yg diorang cuba cakap tu adalah yang benar..

orang lain2, opinion pon lain2.
tapi utk buat any decision, ask yourself this question "adakah kita buat ni sebab nafsu/keinginan sendiri or kerana Allah?"

kita semua dah besar matang..
kadang2 kita tatau pun tu sebenarnya bisikan syaitan..

try la bergaul both side. put yourself in his/her shoes.

then we can see ape sebenarnye core problem.

wallahu ta3ala a3lam.

No comments: