Monday 28 July 2008

Israk Mikraj~

aritu dengar radio kat Kelantan, ustaz tu cakap kalau puasa pada 27 rejab (which is today), pahala puasa tu jadi brape banyak kali ganda tah.. betol ke?

ada banyak khilaf tentang bila kejadian Israk Mikraj ni. ada yang cakap israk mikraj didn't fall on 27th rejab. (for more info, ble rujuk di sini http://www.al-ahkam.net/home/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=90033)

So.. ape hukum kita puasa pada 27 rejab?

Quoted from Dr. Yusuf al-Qaradhawi (obviously after being translated),


"Termasuk di dalam puasa yang diharamkan, iaitu puasa yang direka-reka oleh orang ramai dengan hawa nafsu mereka, yang tidak disyaaritkan oleh Allah dan RasulNya, tidak juga diamalkan oleh para khulafa’ al-Rasyidin, tidak ada juga ulama yang menyeru melakukannya iaitulah puasa pada 27 Rejab dengan menganggap hari tersebut adalah hari berlakunya peristiwa Isra’ dan Mi’raj. "


Mama ajak puasa harini.

"Kaklong, kita niat hanya kerana Allah je.. we cannot judge.. cuz only Allah will decide whether He accepts the amalan or not. "

So, sapa yg puasa harini, niat kerana Allah. jangan pandai2 niat sebab Israk Mikraj je, amalan jadi berkali ganda pahalanye or watever.

Sekian.

1 comment:

Anonymous said...

thinking outside smart gardener browning auto 5 light 12 arbor car wash in austin buick caballero club green car company kirkland washington